OVERSIGT OVER TEMAER OG FAGLIGE OPGAVER
FF= fællesfaglig
TEMA 1: Hvad kendetegner Kenya – intro til landet og folket (samf, ng/geo,eng)
 
| 1.1. FF. Kenya today – news and facts News fra AllAfrica, Indsamling af data ved hjælp af Globalis, Gapminder, World Bank. Faktaboks: BNP HDI Gini, Landegruppeinddelingen. Kildekritik (data fra Verdensbanken). | 
| 1.2. GEO SAMF. Befolkningsudvikling, vækst og klimaændringer Demografisk transition, fødselsrate, urbanisering/slum, | 
| 1.3. ENG. Language: English as Lingua Franca/Global English, regional varieties of English: Kenya/East African English varieties. Phonetics. Udtaleøvelser. Oral tradition vs. written culture.Oral vs. written culture | 
| 1.4. ENG. The Scramble for Africa,colonization, White Man’s Burden by Kipling | 
| 1.5. ENG. Decolonization of Kenya, Mau Mau, Climate Change in Kenya, Excuses, Harold Macmillan’s Wind of Change-speech | 
TEMA 2: Klima og klimaforandringer i Kenya (ng/geo)
| 2.1.  GEO. Klima – temperatur, nedbør og regionale forskelle ITK-zonen, regnstider, nedbørstyper | 
| 2.2. GEO. Hvordan påvirker klimaforandringerne Kenya. Aktuelle figurer og data. Faktaboks: guide til figur-læsning. IPCC prognoser, forventede konsekvenser | 
| 2.3. GEO. Oversvømmelse, tørke og IOD, det Indiske Oceans dipol, havets temperatur og nedbørsmønstre. | 
| 2.4. SAMF GEO. Klimaretfærdighed og klimatopmøder Faktaboks. Produktions- eller forbrugsbaseret CO2 -udslip. Sårbar eller parat? Uenighed på COP-møderne. | 
| 2.5.1. GEO. Kan satellitdata støtte kampen mod klimaændringerne? teori. Stråling/bølgelængder,satellit/sensor, EO-browser, NDVI-indeks. | 
| 2.5.2. GEO. Dataindsamling med EO-browseren, satellitbilleder fra Mutomo, Kisilus region. | 
TEMA 3: Hvorfor er træer så vigtige? (ng/geo)
| 3.1. GEO. Regnen i bjergene – de Fem Vandtårne – og deres afstrømningsområder. 3.1.1. Hvor meget vil nedbøren stige? Beregningsøvelse: stigning i nedbør hvis + 2 grader. | 
| 3.2. GEO. Skov og afskovning i Kenya Faktaboks: Skov. GIS-øvelse om skovens udbredelse, rydning, årsager. Kan skoven fixe klimaet? | 
| 3.3. GEO. Eksperimentelt arbejde: Træer og erosion, forsøg – med og uden beplantning. | 
| 3.4. GEO. Kenyas landbrugspotentiale og fødevaresikkerhed Nye dyrkningsmetoder, Faktabokse: Arealanvendelse, Jordbund. | 
TEMA 4: Klimapolitik og klimakamp (samf, ng/geo,eng)
| 4.1. SAMF.  Styreformer – autokrati. Forskellen mellem autokrati og totalitarisme, Kenyas politiske historie efter selvstændigheden. Huntingtons transitionsteori og Dahls demokratidefinition. | 
| 4.2. SAMF.  Hvad er demokrati? data om de forskellige faktorer, inkl. Dahls definition Menneskerettighedsaktivisten Maina Kiai i samtale med Larry Diamond. | 
| 4.3. SAMF. Menneskerettigheder og klima. 3 generationer af rettigheder i relation til Kenya. Menneskerettigheder og klimaforandringer | 
| 4.4. SAMF. Medborgerskab. Definition på medborgerskab og aktivisme. Kenyansk medborgerskab. Klimaaktivisme og civilsamfundet i Danmark. Innovationsopgave og rollespil. | 
| 4.5 SAMF. Etniske grupper. Begreber om etnicitet. Eksempler på etniske grupper i Kenya. Politisk indflydelse. | 
| 4.6. SAMF GEO. Regeringens klimaindsats møder modstand, nationale planer, inddrages civilsamfundet? et kunstvandingsprojekt, ny kolonialisme i Kenyas skove? | 
| 4.7. ENG. Film analysis  “Taking Roots” Film analysis of the trailer as well as of the whole movie. | 
| 4.8. ENG. Film analysis “Thank you for the Rain”, Analysis of the movie poster. Film analysis of the movie. | 
| 4.9. GEO. Kenyas energiforsyning. Skal træernes bruges til brænde? Vindmøller, kul og Kina, vandkraft. | 
| 4.10. GEO. Kenyas bæredygtighed. Global ecological footprint. Biokapacitet og økologisk fodspor. | 
| 4.11. GEO SAMF. Det internationale samfund, Kenya og Danmark. Danmarks udenrigspolitiske mål og midler. Green Climate Fund. Verdensbanken og Kenyas klimaindsats. Den Afrikanske Union som aktør i klimakampen. | 
